zaterdag, juli 31, 2010

De trein die niet ging.



Vanmorgen vertrokken richting Brimnes voor de eerste Ferry naar Bruravik over de Eidfjord, gelukkig geen wachttijd en 15 minuten later stonden we aan de overkant.
Via Ulvik, Voss en Vinje, een uitstapje op de route, naar Flam aan de Auerlandsfjord waar we van plan waren om met de beroemde bergtrein, de Flambanen, naar Myrdal te reizen. Deze trein start onder aan de fjord en stijgt over een lengte van 20 km. 865 meter, door tunnels, langs afgronden en watervallen. Een grote toeristische attractie waarzelfs grote cruise-schepen bij afmeren en tal van autobussen grote aantallen Amerikanen en Japanners uitspugen.
Toen wij aankwamen om ± 1 uur, lag net de "Werkendam" van de Holland Amerika Line tegen de kade.
Door de geweldige drukte was de trein die ruim om het uur vertrekt al tot en met half 6 volgeboekt, dus laat maar.
Terug naar onze route komen we via het bordje "Staafkerk" in Undredal, een heel klein plaatsje met (volgens Gini ? voorheen (Louis) Staal) het kleinste kerkje van Noorwegen (plaats voor 40 personen). Kom je elkaar in zo´n uithoek tegen.
Over de 986 hoge Vikafjell, naar Vik en Vangsnes waar we met de 2de Ferry van de dag naar Hella gaan aan de noordkant van de Sognefjord, nog 12 km. naar het Fjord Hotel in Leikanger. Tijdens ons, ook hier weer geweldige buffet, kiest de "Werkendam" weer het ruime sop.
En om met Pierre Janssen te spreken: Morgen is het zondag.

Geen opmerkingen: